Register MG – MMM


Enige tijd geleden is binnen de MG Car Club een actie gestart om de Triple M auto’s in Nederland te inventariseren. Als basis hiervoor is het Engelse Triple M register gebruikt.

Alle informatie over Triple M auto’s in Nederland is welkom bij de registerbeheerder.

Meer informatie op de MG-MMM website


Registerbeheerder

Thomas Heikens
E-mail: mmm-register@mgtto.nl

Registerformulier inschrijven.


Technisch advies

Berry Oudejans
E-mail: mmm-ttype@mgtto.nl


Toegelaten types

MG – Midget, Magna, Magnette

Register MG – SVW


Historie

Eind 1935 werd door de MG fabrieken in Abingdon de 2 liter MG SA Saloon (afb.1) geïntroduceerd. Deze “super sporting saloon” werd uitgerust met een 16 HP 6 cilinder motor met een inhoud van 2.062 cc. Opvallend waren de sportieve lijnen en de rijke uitrusting en afwerking van deze op en top tourwagen.

Het dashboard werd opgesierd met zgn. marine look klokken in een geblauwde koperen plaat. Dit dashboard is terug te vinden in alle SA’s, VA’s en WA’s. In juli 1936 werden er op basis van de SA 2 liter twee open versies geïntroduceerd, te weten de SA Charlesworth Open Tourer en de Tickford Drophead Coupe.

Gelijktijdig werd het motorvermogen vergroot tot 2288 cc.

In oktober 1936 werd vervolgens het 1.5 liter model VA aangekondigd als opvolger van 6 cylinder Magnette. De vier cilinder 1546 cc. motor gaf een vermogen af van 12 HP, goed voor een topsnelheid van 77 mph voor het model open tourer. (80 mph met de voorruit omlaag !).

Naast de open tourer (afb.2) was de VA verkrijgbaar als saloon en tickford drophead coupe model.

Ter completering van de range werd in 1938 de WA (afb.3) op de markt gebracht; Deze auto die veel weg heeft van de SA had een vermogen van 19.83 HP komende uit een 6 cilinder, 2561 cc motorblok.

Hoewel deze grote MG’s werden geroemd vanwege hun uiterlijk en uitstekende rij eigenschappen, werd de productie in 1939 gestopt.In Nederland zijn bij het SVW Register 25 auto’s bekend, verdeeld over de drie types. 1n 1992,1995 en 1998 zijn internationale bijeenkomsten georganiseerd; tijdens deze bijeenkomsten zijn SA’s, VA’s en WA’s te zien uit verschillende Europese landen. Behalve aan de bezitters van deze fraaie MG’s, worden uitgebreid van tevoren aan de club bladen de uitnodigingen voor de bijeenkomsten gemeld.

Alle informatie over MG’s van het type SA, VA en WA in Nederland (en vragen hierover) is welkom bij de registerbeheerder.


Registerbeheerder

Peter van den Heuvel
E-mail: svw-register@mgtto.nl

Registerformulier inschrijven.

Technisch advies
E-mail: svw-register@mgtto.nl


Toegelaten types

MG –  SA, VA, WA

Register MG T-Type


In het T-register komen MG modellen voor die gebouwd zijn vanaf 1936 tot 1955.

Dit zijn de opeenvolgende modellen TA – TB – TC – TD en TF. De TA is gemaakt vanaf maart 1936 tot april 1939; in totaal zijn er 3003 geproduceerd, vanaf chassisnr. TA0251 tot TA3253.

De TB is het daarop volgende model, gemaakt tussen april en oktober 1939. Totaal gemaakt 379 exemplaren van chassisnr. TB0251 tot TB0629. Vanaf oktober 1939 tot september 1945 heeft de MG fabriek zich beziggehouden met fabricage en reparatie van vliegtuigen, handvuurwapens en tanks.

Na september 1945 is de auto productie weer opgestart, en wel met de TC. Deze kwamen van de productielijn tot november 1949. Met dit type was de interesse gewekt van de Amerikanen. Er is toen een flink aantal TC’s naar de overkant gegaan, ook veel militairen uit de “service” namen ze mee naar de USA.

De TC werd opgevolgd door een ander succesnummer, de TD, gemaakt vanaf november 1949 tot augustus 1953. Het totale productieaantal was 29.664 stuks incl.1710 MKII. Van de 29.664 auto’s zijn er maar liefst 23.488 naar de USA verhuisd. Je kan naar toemalige maatstaven wel van een succes spreken.

Opvolger van de TD was de TF. Dit type liep van september 1953 tot april 1955 van de band in Abingdon. De TF werd aanvankelijk geleverd met de 1250cc metende XPAG motor. Vanaf het eind 1954 werd de TF aangedreven door de 1466cc metende XPEG motor. De chassisnrs. lopen van HD501 tot HD10100. In totaal zijn er 9600 geproduceerd.

Dit is in grote lijnen het type bestand van het T-register. Alle informatie over de T-types in Nederland is welkom bij de registerbeheerder.


Registerbeheerder

Jaap Jan van der Weel
E-mail: t-register@mgtto.nl

 

Technisch advies

Rob Oudejans
E-mail: techncie-ttype@mgtto.nl


Toegelaten types

MG – TA, TB, TC, TD, TF

The T-types register database

Het Register van de MG T-types is online te raadplegen via de volgende link: https://www.mgtregister.nl

Op deze website vindt u alle informatie die het register heeft verzameld over de T-types die in Nederland zijn, of ooit waren.

Wij nodigen u uit om lekker rond te kijken. Ook kunt u uw eigen T-type voertuig aanmelden, en online informatie toevoegen (foto’s, documenten, leuke verhalen). Hiervoor heeft u een gebruikersnaam (emailadres) en wachtwoord nodig. Het wachtwoord kunt u zelf aanmaken in de register website.

Alle informatie die u wilt toevoegen wordt door de registerbeheerder gecontroleerd alvorens ze in het register wordt opgenomen. U krijgt een mail over de acceptatie.

Register MG Y-Type


In het Y-Register komen MG modellen voor die gebouwd zijn vanaf 1947 tot 1953.

Van de opeenvolgende modellen startte de productie met de YA, en werden 6158 stuks gemaakt vanaf 1947 tot 1951. De YT was een open uitvoering van de YA en werd geproduceerd tussen 1948 en midden 1950. Er werden geen aparte chassisnummers voor uitgetrokken, zij werden meegenomen in de normale Y-type chassisnummering. Van de 877 gebouwde YT’s was bijna de gehele productie voor de export bestemd, er werden maar 42 stuks afgeleverd in de UK. Aan het einde van 1951was de YA saloon met de 1936 Morris 10 techniek aan een mechanische update toe. De chassisdelen van de TD, zoals remmen, achteras en 15 inch wielen verbeterde de prestaties van de saloon. Hierdoor ontstond het YB model hiervan werden 1301 stuks gemaakt vanaf 1952 tot 1953.


Registernieuws

Hierbij eindelijk weer eens nieuws van het Y-Type front. Het afgelopen jaar zijn enkele inschrijvingen binnen gekomen maar voor de rest was het een rustig jaar. Het aantal in het register opgenomen Y-Types komt nog steeds niet overeen met het aantal wagens vermeld in de ledenlijsten van de MG clubs. Tevens ben ik een bestand op aan het opzetten van leden welke eens een Y-Type in het bezit hebben gehad. Er zijn in Nederland nog al wat Y-Types geweest maar vele hebben het niet overleeft. Het kwam voor dat de motor en de versnellingsbak meer opbrachten dan de verkoopwaarde van de complete wagen, en men was blij als je de restanten ook nog meenam. De restauratie van een saloon is een kostbare zaak, je moet echt een liefhebber zijn om hier aan te beginnen. Gelukkig worden ze weer volop gerestaureerd, en zien we er steeds meer op de weg. Als er technische problemen zijn wil ik iedereen met adviezen ondersteunen. Ik hoop dit jaar het Y-Type Register weer te kunnen uitbreiden met een groot aantal nieuwe inschrijvingen.

Er is ook een speciale Y-Type website.


Registerbeheerder

Rob Oudejans
E-mail: techncie-ttype@mgtto.nl

Registerformulier inschrijven.


Technisch advies

Rob Oudejans
E-mail: techncie-ttype@mgtto.nl


Toegelaten types

MG-  YA, YB